۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۹ دي
ENGLISH
سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان
1400/09/28 تشریح لایحه بودجه سال 1401 در جلسه مجمع نمایندگان استان
تشریح لایحه بودجه سال 1401 در جلسه مجمع نمایندگان استان

بیست و ششمین نشست مجمع نمایندگان استان اصفهان روز یکشنبه 28 آذر ماه از ساعت 9 صبح در محل سالن جلسات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به ریاست حجت الاسلام موسوی لارگانی رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان و با حضور نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، سید محمدمهدی طباطبایی رئیس منطقه 6 و بازرس کل استان اصفهان، حجت الاسلام سید صادق ابطحی رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد و محمدرضا قاسمی سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان با موضوع بررسی لایحه بودجه و مباحث نظارتی و فرهنگی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان، دکتر قاسمی سرپرست سازمان در این نشست نقاط قوت و ویژگی‌های لایحه بودجه سال 1401 را برای نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی تشریح کرد.

وی در این زمینه ابتدا به حدیث پیامبر اکرم (ص) در خصوص اهمیت تدبیر اشاره کرد که می‌فرماید: «اِنّی لا اَخافُ عَلی اُمَّتِیَ الْفَقْرَ وَ لکِنْ اَخافُ عَلَیْهِمْ سوءَ التَّدْبیرِ» من برای امتم نسبت به فقر نگران نیستم، آنچه نگرانم می‌کند دغدغه من نسبت به سؤ تدبیر است و سپس اظهار داشت: بر مبنای این حدیث شریف، علت اصلی فقر همان سؤ تدبیر دانسته شده و این امر نشانگر اهمیت تدبیر صحیح و مؤثر می‌باشد و بر این اساس تدوین هوشمندانه بودجه از مواردی محسوب می‌شود که در زمینه حسن تدبیر از اهمیت زیادی برخوردار است.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان پس از تبیین این حدیث شریف به تشریح ویژگی‌های لایحه بودجه سال 1401 پرداخت و در خصوص کلیات لایحه گفت: شالوده اصلی بودجه سال آینده «دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصدی» است که از مهمترین نقاط قوت لایحه محسوب می‌شود. علاوه بر آن تأسیس تعداد 31 «صندوق پیشرفت و عدالت ایران» در لایحه پیش‌بینی شده که اختیار حدود 2 هزار میلیارد تومان در قالب این صندوق به استان واگذار می‌شود و این اقدام از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که تاکنون بخش زیادی از این اعتبارات مستلزم پیگیری‌های جداگانه از مرکز بود اما با پیش‌بینی ایجاد این صندوق، تمرکززدایی بصورت اجرایی درآمده و اعتبارات صندوق در اختیار شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان قرار می‌گیرد.

دکتر قاسمی در ادامه این نشست به یکی دیگر از نقاط قوت لایحه بودجه سال 1401 یعنی کاهش حدود 150 هزار میلیارد تومان از کسری بودجه نسبت به بودجه سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت: بر این اساس می‌توان گفت بودجه سال 1401 در مقایسه با سال جاری بصورت انقباضی بسته شده است.

وی همچنین «افزایش سن بازنشستگی» را یکی دیگر از نقاط قوت لایحه دانست و گفت: با این تدبیر فرصتی در اختیار «صندوق‌های بازنشستگی» قرار می‌گیرد تا به تقویت منابع خود برای پرداخت حقوق بازنشستگان بپردازند. زیرا کمک دولت تنها در سال جاری به این صندوق‌ها به حدود 90 هزار میلیارد تومان بالغ گردید.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در ادامه، حذف ارز ترجیحی را از دیگر نقاط قوت لایحه دانست و اظهار داشت: در سبد مصرفی خانوار حدود 400 قلم کالا وجود دارد که از این تعداد 15 قلم که سهم چندانی در هزینه خانوار ندارد مشمول دریافت ارز ترجیحی 4200 تومانی می‌شود اما با وجود اختصاص این ارز به کالاهای مزبور، نرخ رشد قیمت این اقلام در مقایسه با سایر اقلامی که ارز ترجیحی دریافت نمی‌کنند، بیشتر بوده است بنابراین اختصاص ارز ترجیحی بجز ایجاد رانت و هدررفت حدود 30 میلیارد دلار از منابع محدود ارزی کشور تأثیر دیگری بر جای نگذاشته است. با این وجود وی ضمن اذعان به ضرورت حمایت از اقشار ضعیف و کم‌درآمد، روش بکارگیری ارز ترجیحی را در این راه مؤثر ندانسته و گفت: داده‌های آماری نشانگر عدم توانایی ارز ترجیحی در مهار قیمت این اقلام از سبد مصرفی خانوار است.

دکتر قاسمی همچنین در ادامه پرداختن به نقاط قوت لایحه به تدابیر اندیشیده شده در جهت جهش مسکن و اولویت واگذاری زمین در «بافت‌های فرسوده» اشاره کرد و اظهار داشت: اولویت قائل شدن به هسته مرکزی شهر از ضرورت‌های بازآفرینی شهری است که برای تحقق این مهم تمهیدات لازم در لایحه پیش‌بینی شده است تا واگذاری زمین با توجه به احیای بافت‌های فرسوده صورت گیرد. وی افزود: به این وسیله گسترش وسعت شهرها و درنتیجه افزایش حاشیه‌نشینی نیز مهار می‌شود.

وی در جمعبندی نقاط قوت لایحه گفت: با توجه به موارد فوق، لایحه بودجه سال 1401 بسیار قدرتمند تنظیم شده است.

دکتر قاسمی در ادامه این نشست به تشریح «منابع و مصارف لایحه» و ویژگی‌های «بودجه استانی» پرداخت و اظهار داشت: منابع بودجه عمومی دولت در مقایسه با بودجه سال جاری 7 درصد رشد داشته است که با در نظر گرفتن نرخ تورم می‌توان گفت این میزان نسبت به بودجه سال جاری کاهش داشته است. وی افزود: واگذاری دارایی‌های مالی یعنی فروش اوراق منتشره دولت نیز نسبت به امسال 34 درصد کاهش می‌یابد و بر این اساس از اتکای دولت به این اوراق کاسته می‌شود. همچنین واگذاری سهام شرکت‌های دولتی با توجه به مشکلات تأمین مالی این اوراق از طریق بازار بورس نسبت به میزان پیش‌بینی شده در سال جاری 72 درصد کمتر شده و از 256 همت به 71 همت می‌رسد.

سرپرست سازمان پس از تشریح مهمترین فرازهای بخش منابع لایحه بودجه 1401 به توضیح بخش مصارف لایحه پرداخت و گفت: مصارف بودجه حدود 10 درصد اضافه شده و به 1505 همت رسیده است که از این میزان 965 همت صرف هزینه‌های جاری می‌شود که این میزان در بودجه امسال 919 همت بوده و عمده این مبلغ مصروف پرداخت حقوق کارکنان دولت می‌شود. لیکن بودجه عمرانی با 42 درصد افزایش به 252 همت می‌رسد. وی در تشریح علت محدود شدن افزایش حقوق کارکنان دولت نسبت به سال جاری به پیامدهای تورمی این اقدام که در علم اقتصاد به آن «مارپیچ دستمزد-تورم» گفته می‌شود، اشاره کرد و اظهار داشت: بدون مهار آنچه «عطش پولی» نامیده می‌شود، نمی‌توان انتظار کاهش فشار تورم را داشت.

دکتر قاسمی در ادامه جلسه ضمن تشریح برخی از مهمترین ویژگی‌های بودجه استان در لایحه بودجه 1401 گفت: جمع مالیات پیش‌بینی شده سال آتی استان از 16 همت به 31 همت رسیده اما بخش اعظم این افزایش از محل «ارزش افزوده» و پایه‌های جدید مالیاتی نظیر خودروهای گران قیمت و خانه‌های لوکس تأمین می‌شود که این امر به معنای فشار کمتر بر مؤدیان فعلی مالیاتی استان است. در بخش مصارف استانی هم 1872 میلیارد تومان صرف تملک دارایی‌های سرمایه‌ای یعنی پروژه‌های عمرانی استان و 1272 میلیارد تومان مصروف پرداخت حقوق و هزینه‌های جاری دستگاه‌های استانی می‌شود که بر این اساس اعتبارات تملک استانی 3 درصد و اعتبارات جاری استان 12 درصد افزایش یافته است.

وی در ادامه این نشست به سوالات اعضای مجمع نمایندگان استان در زمینه ابعاد مختلف لایحه بودجه 1401 پاسخ داد.

 

تعداد بازدید: 207
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0

مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
شماره تلفن
توضیحات    
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
کلیه حقوق این پایگاه متعلق به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان   میباشد.
Powered by DorsaPortal